16 rujna, 2022

Hoću li smršaviti ako jedem intuitivno?

Pitanje svih pitanja. Hoću li smršaviti ili će me intuitivno hranjenje udebljati? Ta neizvjesnost je jedan od razloga zašto većina osoba ne želi ni dati šansu intuitivnom hranjenju.

Cilj intuitivnog hranjenja nije niti da smršaviš niti da se udebljaš nego da naučiš jesti u skladu s tvojim individualnim potrebama. Ok, ali što to zapravo znači? Što se događa s našom tjelesnom masom kada krenemo jesti intuitivno?

Prvo o čemu bi trebali razmisliti je zašto je toliko veliki fokus na tjelesnoj masi kad znamo da prehrana može pružiti niz drugih dobrobiti? Od kvalitetne prehrane možemo se osjećati i fizički i mentalno bolje neovisno o našoj tjelesnoj masi.

Intuitivno hranjenje uči te jesti u skladu s potrebama tvoga tijela

Ono što ti sa sigurnošću mogu reći je da ne znam što će se dogoditi s tvojom tjelesnom masom. Možeš smršaviti, možeš se udebljati, a možeš i ostati na istoj tjelesnoj masi. Moguće je i da se udebljaš i da smršaviš jer intuitivno hranjenje je proces i kako prolaziš kroz proces iznutra tako se mogu događati i promjene izvana.

Tu je važno biti spreman prepustiti tijelu da radi svoje i umu da radi svoje. Treba dati priliku svome tijelu da pronađe tjelesnu masu u kojoj se u tom trenutku osjeća najudobnije. I baš taj dio, pustiti kontrolu nad tjelesnom masu predstavlja najveći izazov i najveći strah u istraživanju intuitivnog hranjenja.

Jednako tako, ono što ti mogu obećati je da će tvoja tjelesna masa dugoročno postati stabilna. Znači intuitivno hranjenje nema yo-yo efekta za koji imamo niz znanstvenih dokaza da je upravo yo-yo efekt taj koji ima negativne posljedice za zdravlje.

Kad kažem stabilna tjelesna masa, ne mislim da je to određena brojka nego da je to određeni rang. Znamo da naša tjelesna masa prirodno nježno varira ovisno o tome koje je godišnje doba što utječe i na naš apetit, a vrlo često i na razinu tjelesne aktivnosti.

Blago variranje u kilogramima bi značilo variranje unutar 5-10 % od tjelesne mase, odnosno ako imaš primjerice 80 kilograma, onda bi tvoj rang bio između 74 i 84 kilograma. Otprilike, naravno.

Vaga ne važe ono važno

Ako čitaš ovaj tekst, vrlo vjerojatno već znaš da se u intuitivnom hranjenju izbjegava korištenje vage. Zašto? Zato što ona vrlo često može utjecati da jedemo manje intuitivno. Umjesto da slušamo svoje tijelo, odlučimo slušati vagu.

Sigurna sam da ti se bar jednom dogodilo da si se osjećala super, imala osjećaj da si možda i izgubila koji kilogram i odlučila stati na vagu i vaga je pokazala ili isto ili da si dobila koji kilogram. Dovoljan razlog da vaga ne može pokazati sve brojne promjene koje se događaju iznutra.

Kako onda znati je li tjelesna masa postala stabilna? Mislim da je to najjednostavnije kroz odjeću. Po njoj i u njoj možemo najjednostavnije procijeniti je li tjelesna masa stabilna ili je došlo do nekih promjena.

Nešto što često zaboravljamo je i da kod žena tjelesna masa varira ovisno i o menstrualnom ciklusu pa je to još jedan dodatan razlog zašto je brojka na vagi samo brojka.

Također treba uzeti u obzir da neovisno o tome jedeš li ili ne intuitivno, život donosi brojne promjene koje se mogu odraziti i na tvoju tjelesnu masu, neke od njih su ozljede, bolesti, stresna životna iskustva poput smrti bliske osobe, rođenja djeteta ili rastave, zatim promjena posla ili promjena intenziteta posla, preseljenje s kojim se mijenjaju i životne navike i slično.

Brojka na vagi ne mjeri tvoju vrijednost

I kad malo bolje razmislimo, kada se i dogode velike promjene u našem životu, nekako je jednostavnije, rekla bi ljudski, staviti fokus na tjelesnu masu (zapravo oblik distrakcije) nego staviti fokus na promjenu koja nam se dogodila u životu.

Zato i ako tek krećeš jesti intuitivno i ako već dugo jedeš intuitivno, ovo je podsjetnik da je kontrola koju imamo nad tjelesnom masom puno manja nego što mislimo. Život se događa, a naša tjelesna masa može nam biti kao neka vrsta zvonca koja će nas podsjetiti da obratimo više pažnje na to što se događa unutar nas i oko nas.

Ono što je pod našom kontrolom jest naš odgovor na signale glad i sitosti, naše misli i riječi koje koristimo prema sebi i hrani i naša mogućnost da razmišljamo unaprijed i intuitivno planiramo kako bi naša prehrana mogla izgledati poštujući potrebe svoga tijela.

U intuitivnom hranjenju smršavi želja za mršavljenjem.

 

Želiš saznati više? Pridruži se ovu jesen na online uživo edukacijama.

Temu su:

  • Prehrana i slušanje signala tijela
  • Hrana, misli i emocije
  • Intuitivno planiranje jelovnika

Saznaj više ovdje.

 

Samo opušteno,

Vedrana

P.S. Ako ti se sviđa ovo što upravo čitaš, podijeli tekst s dragom osobom, proširi ovu našu opuštenu zajednicu.

Želiš znati više?

Javi se!

Podijeli!